Codul de conduită european pentru mediatori

Prezentul Cod de conduită[1] stabileşte un număr de principii pe care fiecare mediator se poate angaja în mod voluntar să le respecte, pe propria răspundere. Acest cod este destinat a fi aplicat în cazul tuturor tipurilor de mediere în materie civilă şi comercială.

Organizaţiile care furnizează servicii de mediere pot de asemenea să se angajeze să respecte acest cod, cerând acest lucru mediatorilor care lucrează sub egida acestora.

Organizaţiile au posibilitatea să pună la dispoziţie informaţiile privind măsurile pe care le iau pentru a promova respectarea codului de către fiecare mediator, de exemplu, prin intermediul formării, evaluării şi monitorizării.

În sensul prezentului cod, medierea este definită ca fiind orice procedură în care două sau mai multe părţi sunt de acord cu numirea unei părţi terţe – denumită în cele ce urmează „mediator” – pentru a ajuta părţile la soluţionarea unui litigiu prin ajungerea la un acord, fără a fi necesară o hotărâre judecătorească şi indiferent de modul în care este denumită sau se face referire la respectiva procedură în fiecare stat membru.

Respectarea codului nu aduce atingere legislaţiei naţionale sau normelor de reglementare a fiecărei profesii.

Este posibil ca organizaţiile care furnizează servicii de mediere să dorească să dezvolte coduri mai detaliate, adaptate atât contextelor specifice ale fiecăreia sau tipurilor de servicii de mediere pe care le oferă, cât şi în funcţie de domenii specific cum ar fi medierea familială sau medierea în domeniul activităţii de consum.

1. COMPETENŢĂ ŞI NUMIREA MEDIATORILOR

1.1 Competenţă

Mediatorii trebuie să fie competenţi şi să cunoască bine procesul de mediere. Aceştia trebuie să aibă o bună pregătire şi să-şi îmbunătăţească în permanenţă cunoştinţele teoretice şi practice privind competenţele de mediere, având în vedere standardele sau sistemele de acreditare în vigoare.

 

1.2 Numire

Mediatorul fixează de comun acord cu părţile datele la care poate avea loc medierea.

Mediatorul trebuie să se asigure că are calificarea şi competenţele necesare pentru a realiza medierea înainte de a accepta numirea şi, la cererea părţilor, să furnizeze acestora informaţii privind formarea şi experienţa sa.

 

1.3 Publicitate pentru serviciile de mediere

Mediatorii îşi pot face publicitate serviciilor oferite într-o manieră profesională, cinstită şi demnă.

 

 

2. INDEPENDENŢĂ ŞI IMPARŢIALITATE

2.1 Independenţă şi neutralitate

Înainte de a începe sau de a continua medierea, mediatorul trebuie să divulge toate circumstanţele de natură să îi afecteze independenţa sau să creeze un conflict de interese sau care pot fi considerate a avea un efect similar. Această obligaţie se menţine pe tot parcursul procedurii.

Astfel de circumstanţe includ:

- orice relaţie personală sau de afaceri cu una din părţi;

- orice interes financiar sau de altă natură, direct sau indirect, în legătură cu rezultatul medierii sau

- faptul că mediatorul, sau orice membru al firmei sale, a acţionat în altă calitate decât cea de mediator în favoarea uneia din părţi.

În astfel de cazuri mediatorul nu poate accepta sau continua medierea decât dacă este sigur de faptul că este capabil să desfăşoare medierea în deplină independenţă şi neutralitate pentru garantarea unei imparţialităţi totale şi dacă părţile îşi dau acordul expres.

 

2.2 Imparţialitate

Mediatorul acţionează şi face eforturi pentru a arăta întotdeauna imparţialitate în raport cu părţile implicate. Mediatorul se angajează să servească toate părţile într-un mod echitabil în cadrul procedurii de mediere.

3. ACORDUL, PROCEDURA, SOLUŢIONAREA MEDIERII ŞI REMUNERAREA MEDIATORULUI

3.1 Procedura

Mediatorul se asigură că părţile implicate în mediere înţeleg pe deplin caracteristicile procedurii de mediere şi rolurile pe care le au atât mediatorul cât şi părţile.

În special, mediatorul se asigură că, înainte de începerea medierii, părţile au înţeles şi acceptat în mod expres termenii şi condiţiile acordului de mediere inclusiv, în special, toate dispoziţiile aplicabile privind obligaţiile de confidenţialitate pe care le au atât mediatorul cât şi părţile.

La cererea părţilor, acordul de mediere se redactează în scris.

Mediatorul asigură buna desfăşurare a procedurilor, luând în considerare circumstanţele cauzei, inclusiv eventualele dezechilibre ale raporturilor de forţe şi legislaţia în vigoare, orice doleanţe exprimate de părţi cât şi necesitatea unei soluţionări rapide a litigiului. Părţile sunt libere să convină cu mediatorul, prin raportare la un set de norme sau la în alt mod, asupra manierei de desfăşurare a medierii.

Dacă mediatorul consideră necesar, poate audia părţile separat.

 

3.2 Echitatea procedurii

Mediatorul se asigură că toate părţile au posibilitatea de a participa efectiv în cadrul procedurii.

Dacă este cazul, mediatorul informează părţile şi poate înceta medierea atunci când:

- soluţionarea la care se ajunge i se pare inaplicabilă sau ilegală, având în vedere circumstanţele cauzei şi competenţa mediatorului de a efectua o astfel de evaluare, sau

- mediatorul consideră că sunt puţine şanse să se ajungă la o soluţionare în cazul continuării medierii.

 

3.3 Finalizarea procedurii

Mediatorul ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că toate părţile îşi dau consimţământul cu privire la soluţionarea propusă în perfectă cunoştinţă de cauză şi că înţeleg pe deplin termenii acordului.

Părţile se pot retrage de la mediere în orice moment fără a fi nevoie de motivarea deciziei.

Mediatorul poate, la cererea părţilor şi în limitele competenţei de care dispune, să informeze părţile asupra modului în care acestea pot să oficializeze acordul şi asupra posibilităţilor ca acesta să devină executoriu.

3.4 Remunerarea mediatorului

Atunci când acest lucru nu este deja prevăzut, mediatorul trebuie, întotdeauna, să furnizeze părţilor informaţii complete privind modalitatea de remunerare pe care are intenţia să o aplice. Acesta nu acceptă o mediere înainte ca toate părţile implicate să-şi dea acordul asupra modalităţii de calcul a acestei remuneraţii.

 

 

4. CONFIDENŢIALITATE

Cu excepţia unei obligaţii legale sau a unor motive de ordine publică, mediatorul respectă secretul profesional în ceea ce priveşte toate informaţiile care rezultă din mediere sau sunt relative la aceasta, inclusiv faptul că medierea urmează să aibă loc sau a avut loc deja. Cu excepţia unei obligaţii legale, nicio informaţie divulgată mediatorului de către una din părţi, cu titlu confidenţial, nu este comunicată celorlalte părţi fără permisiunea acesteia. 



[1] Codul a fost întocmit de un grup de lucru cu asistenţa Comisiei Europene şi a fost lansat public în cadrul unei conferinţe organizate la Bruxelles, pe 2 iulie 2004. Este disponibil pe site-ul Comisiei Europene http://ec.europa.eu, iar în limba română la adresa  http://ec.europa.eu/civiljustice/adr/adr_ec_code_conduct_ro.pdf (n.ns, CD).