Risipă financiară la CSM

13.01.2009

Dupa ce in sept 2008 UNJR dadea publicitatii dezmatul financiar din MJ constand in premii si stimulente date personalului de acolo in perioada 2006-2007, un nou scandal este provocat de acelasi lucru petrecut, de data aceasta, in legatura cu CSM.

 

Acum e de inteles de ce cand Presedintele Basescu ii certa ca avem venituri mari, membrii CSM stateau cu ochiii in jos, facandu-se ca citesc: pentru simplul fapt ca ei, cei din CSM, se simteau cu musca pe caciula. Nu doar pentru ca proaspatul nou presedinte CSM a luat, dintre membrii CSM, cei mai multi bani reprezentand drepturi salariale restante din cele 10 procese deschise Ministerului Justitiei, ci mai ales pentru ca  presedintele care tocmai isi inceta mandatul aprobase o gramada de drepturi banesti: referenti si secretare care iau 2000 lei sa isi continue studiile (vezi Deciziile 81/2008 si 98/2008, 100/2008, 127/2008, 137/2008-  sincer, la cate magistrati detasati sunt acolo, nu mai inteleg rostul secretarelor si referentilor, dar tare sunt curios ce norme din Romania permit plata facultatilor private urmate de angajatii statului?!), 450 RON recompensa pentru Ziua Justitiei (vezi Decizia 87/2008 – asta suna a gluma proasta: adica la noi nici macar nu s-a dat un pahar de suc fara acid si plin de E-uri, iar altii au fost premiati?! Pentru ce, ca merge justitia bine? – dar ce, cei din CSM fac acum justitie?!), 450 RON recompense pentru Ziua de 1 Iunie (vezi decizia 78/2008 –  Doamne, iarta-ma, dar ce treaba au copiii cu Justitia? Sa speram ca ei nu vor urma calea parintilor!) si alti 150 RON premiu de Craciun (vezi Decizia 140/2008) mariti rapid la 450 RON (Decizia 141/2008) –  iar eu si colegii mei de la Tribunalul CLuj am fost nevoiti sa dam bani de Craciun sa se cumpere cadouri pentru copii nostri la care a venit Mosh` la tribunal). Sa nu uitam si prima de 150 RON pentru mielul de Paste (vezi Decizia 58/2008 – ferice de mine ca o las mai usor cu carnea) si ajutorul de 800 RON pentru nastere dat unei secretare (Decizia 63/2008).

 

Pe mine nu ma doare cine ce face cu banii sai decat daca sunt ai statului. Iar cand acestia se impart ca la pomenile de sambata de la biserica, ma cam ia cu strangeri  de stomac si nu pot sa nu ma intreb de ce Curtea de Conturi nu functioneaza. Mai ales ca nu stiu cum de CSM face bani in timpul anului, ca doar nu produce nimic (spre deosebire de instante, care fac venituri din taxele de timbru si timbrul judiciar)…Iar acum, pe caile obisnuite (radio-santz) ni se mai spune si ca ni se vor taia drastic din seminariile preconizate pentru formarea continua (asta dupa ce anul 2008 a fost primul cand CSM a respins o multime de cereri de participare ale magistratilor la seminarii de formare in straintate, inca din luna aprilie 2008, pe motiv ca nu mai sunt bani).

 

Adica, ceea ce se pare ca nu stiu cei ce conduc institutiile statului, e regula  DO UT DES – iti dau ca sa-mi dai. Ceea ce in plan managerial se reduce la o regula simpla: iti dau premii si stimulente numai daca performezi. Or, faptul ca CSM a pornit o cruciada contra magistratilor care vorbesc despre neregulile din sistem si tipa contra colegilor incorecti sau a sefilor abuzivi, nu inseamna nici pe departe ca CSM performeaza. NU. In continuare, aceasta institutie cheltuie bani pentru plecari in strainatate in domenii in care nu are atributii, plateste o chirie de 45.000 euro lunar pentru sediul in care s-a mutat ditamai institutia birocratica cu un personal care acusi il ajunge in numar pe cel al MJ, se deplaseasca in gramada organizata la deschiderea sediilor de instante de care nu avem nevoie, isi consuma timpul cu transformari de posturi din sofer in bibliotecar, din ingrijitor in functionar, si isi consuma energia redactand comunicate puerile si sterile. In realitate, corpul magistratilor e la fel de vulnerabil ca atunci cand nu exista CSM, e la fel de expus ca in tristii ani 2001-2003, si e la fel de supraincarcat. Pentru mine, CSM nu a facut nimic de cand exista: a adus incompetenti si profitori in sistem prin practica interviului (unii, nu toti), nu a rezolvat problema supraincarcarii, nici a dimensionarii optime a instantelor sau a duratei optime de solutionare a dosarelor. Astea sunt adevaratele probleme de care ar trebui sa se ocupe CSM, asa cum procedeaza institutii omoloage din strainatate.

 

In plus, in timp ce noi, muritorii, am fost nevoiti sa actionam in judecata ordonatorul de credite pentru obtinerea drepturilor salariale restante intrucat s-a refuzat executarea lor de buna voie pe considerentul ca aceste pretentii sunt discutabile si nici macar hotararile judecatoresti nu se executa pe ideea ca nu sunt bani (acceptabila, nu zic ba, in conditiile crizei actuale), la ICCJ si CSM nu numai ca aceste prententii s-au recunoscut de sefii acestor institutii care sunt ei insisi beneficiari ai acestor drepturi, dar s-au recunoscut si retroactiv (a se vedea Decizia 109/16 sept 2008 aplicabila din 1.04.2008 pentru membrii CSM) si s-au si executat (unii obtinand restante de 2 miliarde lei vechi).

 

Unde mai pui ca magistrati cu aceeasi vechime din doua judete diferite sunt remunerati diferit, dupa cum reiese din tabelul UNJR.

 

Dar las la o parte drepturile salariale. Iau cheltuielile instantelor: sunt instante care au primit somatii sa plateasca factura la gaze, altfel acesta se va sista; sunt presedinti de instante care dau telefoane pe la dirigintii de posta sa se roage ca postasii sa le duca gratis actele de procedura la parti ca a expirat contractul si nimeni nu se preocupa; sunt instante care deja nu mai au bani pentru consumabile. In plus, dattorita avansarilor de la sfarsit de an si a pensionarilor rapide de teama unor modificari legislative, deja sunt instante care lucreaza cu jumatate din efectiv. Iar noi luam premii ca treaba merge bine?! Tare, frate!