VedemJust - invata legea

CC confunda CoE cu UE

Publicat pe data de 03.09.2007

In M.Of. nr. 581 din 23 august 2007 a fost publicata Decizia nr. 588 din 19 iunie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 228 si art. II alin. (3) din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea si completarea Codului de procedura penala, precum si pentru modificarea altor legi, emisa de Curtea Constitutionala (CC).Solutia a fost de respingere a exceptiei invocate. Atentia mi-a fost atrasa insa de penultimul paragraf din motivarea deciziei: Pentru aceleasi considerente, nu pot fi retinute nici criticile formulate in raport cu Recomandarea nr. (94)12 a Comitetului de Ministri al **Consiliului Europei**, adoptata in data de 13 octombrie 1994 la cea de-a 516-a intalnire a secretarilor de stat. De altfel, Curtea retine ca **acest tip de acte comunitare** reprezinta masuri legale ce permit **institutiilor Uniunii Europene** sa-si prezinte punctele de vedere in fata statelor membre, fara ca acestea sa fie obligate sa se conformeze solutiei propuse de **administratia comunitara**. Recomandarile, spre deosebire de opinii, pot fi date si din proprie initiativa, reprezentand astfel doar pozitia institutiei de la care emana, semnificatia lor reala fiind de natura morala sau politica (subl.mea). Citind frazele de mai sus, am realizat confuzia ce exista la nivelul CC asupra institutiilor europene si a naturii actelor emise de acestea. Astfel:I. Recomandarea nr. (94) 12 a fost emisa de catre Consiliul Ministrilor, organism in cadrul Consiliului Europei. Ea priveste independenta, eficienta si rolul judecatorilor si e inclusa intr-un set de traduceri publicate de mine anul trecut, disponibil pe 4 site-uri: MJ, INM, CoE, CEPEJ.Consiliul Europei (CoE) este cea mai veche organizatie politica din Europa. Fondat la data de 5 mai 1949, Consiliul reuneste in prezent 47 de state europene Romania a ratificat Statutul Consiliului Europei (adoptat la Londra in 5 mai 1949) prin Legea nr. 64 din 1993, publicata in M.Of. nr. 238 din 1993 si a devenit membru al Consiliului Europei la data de 7 oct. 1993. Este distinct de Uniunea Europeana, insa toate statele membre ale Uniunii sunt si membre ale Consiliului Europei. Obiectivul principal al acestuia este realizarea unei unitati mai stranse intre statele membre pentru protejarea drepturilor omului, a libertatilor fundamentale si a statului de drept, principii care constituie fundamentul tuturor democratiilor autentice si care influenteaza viata tuturor europenilor. CoE are doua organisme statutare principale: Comitetul Ministrilor si Adunarea Parlamentara. Comitetul Ministrilor reprezinta organismul de decizie al Consiliului Europei, alcatuit din ministrii afacerilor externe ai celor 47 de state membre sau din reprezentantii diplomatici permanenti la Strasbourg. El constituie un organism guvernamental in care, in conditii de egalitate, pot fi discutate demersurile nationale privind problemele cu care se confrunta societatea europeana, cat si forumul in care se elaboreaza raspunsurile europene la aceste provocari. In colaborare cu Adunarea Parlamentara, Consiliul Ministrilor reprezinta gardianul valorilor fundamentale ale Consiliului Europei si este investit cu misiunea de a controla respectarea angajamentelor luate de statele membre.**Recomandarea nu a fost emisa la o reuniune asecretarilor de stat, cum retine Curtea Constitutionala. Am aratat mai sus cine se aduna la adunarile Consiliului Ministrilor. Forumala folsita La acea reuniune au participat *the Ministers Deputies(EN) saudes Delegues des Ministres* (FR), ceea ce s-ar traduce prindelegatiile minstrilor`.**Recomandarile CoE nu reprezinta doar un act moral sau politic, cum sustine Curtea noastra Constitutionala. Acest rol a fost de mult timp depasit. In cadrul CoE o recomandare reprezinta un stadium minim pe care statul-parte trebuie sa il indeplineasca intr-un anumit domeniu. Este, daca vreti, politica publica ce trebuie insusita de statul membru si preluata intr-un act normative intern. In cazul de fata, toate actele ce privesc statutul magistratilor din Romania trebuie sa fie conform cu Recomandarea nr. 12 din 1994 a CoE.**II.* Uniunea Europeana (UE) este rezultatul unui proces de cooperare si integrare care a inceput in anul 1951, intre sase tari europene (Belgia, Germania, Franta, Italia, Luxemburg si Olanda). Dupa cincizeci de ani si cinci valuri de aderare (1973: Danemarca, Irlanda si Regatul Unit; 1981: Grecia; 1986: Spania si Portugalia; 1995: Austria, Finlanda si Suedia; 2004: Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia si Ungaria; 2007: Bulgaria si Romania), Uniunea Europeana are astazi 27 de state membre. Trei state au statutul de stat candidat: Croatia, Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei si Turcia.Misiunea UE este de a organiza relatiile dintre statele membre si intre popoarele acestora, intr-o maniera coerenta, avand drept suport solidaritatea. Principalele obiective sunt: promovarea progresului economic si social (piata unica a fost instituita in 1993, iar moneda unica a fost lansata in 1999); sa afirme identitatea Uniunii Europene pe scena internationala (prin ajutor umanitar pentru tarile nemembre, o politica externa si de securitate comuna, implicare in rezolvarea crizelor internationale, pozitii comune in cadrul organizatiilor internationale); sa instituie cetatenia europeana (care nu inlocuieste cetatenia nationala dar o completeaza, conferind un numar de drepturi civile si politice cetatenilor europeni); sa dezvolte o zona de libertate, securitate si justitie (legata de functionarea pietei interne si in particular de libera circulatie a persoanelor); sa existe si sa se consolideze in baza dreptului comunitar (corpul legislatiei adoptate de catre institutiile europene, impreuna cu tratatele fondatoare).Cinci institutii sunt implicate in conducerea UE: Parlamentul European (ales de catre popoarele Statelor Membre), Consiliul Uniunii Europene (reprezentand guvernele Statelor Membre), Comisia Europeana (executivul si organismul cu drept de a initia legislatie), Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (care asigura compatibilitatea cu dreptul comunitar), Curtea de Conturi Europeana (responsabila de controlul folosirii fondurilor comunitare). Legislaţia Comunitară are un caracter distinct faţă de legislaţia naţională şi este independentă faţă de aceasta din urmă. Aceasta înseamnă că prevederile legislaţiei Comunitare pot conferi drepturi şi impune obligaţii în mod direct, adică fără amestecul sau intervenţia autorităţilor naţionale. Ordinea de drept Comunitară este constituita din:- actele juridice fundamentale (izvoare primare), adica: Tratatele de instituire a celor trei Comunităţi europene; Decizia şi Actul privind alegerile directe în Parlamentul european (1976) ; Deciziile şi tratatele de aderare ; Tratatul de la Maastricht ; Tratatul de la Amsterdam; Tratatul de la Nisa. - actele adoptate de instituţiile comunitare în scopul aplicării prevederilor Tratatului (izvoarele secundare), adica regulamente, directive, decizii, acorduri. Dupa cum se vede, institutiile Uniunii Europene nu adopa Recomandari, asa cum sustine Curtea Constitutionala din Romania. Iar Consiliul Europei nu e totuna cu Uniunea Europeana. Nota: a se vedea si relatarea HotNews.ro.*