]Pornind de la o postare care merita citita a judecatorului Adrian Neacsu, simt nevoia sa ma revolt. Ca magistrat, nu pot sa nu fiu marcat de duplicitatea evidenta a sustinerii in prezent cum ca ar putea intra in vigoare mai intai codul civil (1 oct.2011) si apoi codul de procedura civila (prima jumatate a lui 2012), dupa ce s-a sustinut prin chiar expunerea de motive ca cele doua coduri trebuie sa intre in vigoare simultan.
Mai mult, cred ca inca nu se realizeaza ce inseamna patru noi coduri pentru justitie si pentru societate, ce efecte uriase si chiar greu de anticipat vor avea asupra sistemului. Si nu vorbesc aici de necesitatea formarii celor 6000 de magistrati, pentru ca acestia sunt oameni responsabili si deja studiaza codurile publicate in urma cu doi ani (si care inca vor mai suferi modificari prin legile de punere a lor in aplicare); sigur, nu pot sa ma pronunt, necunoscand ce programe sunt in derulare dar sincer sper sa fie, cu privire la miile de politistii judiciari care vor trebui sa aplice noua legislatie penala, ori miile de avocati care vor intampina aceleasi greutati ca si magistratii, sau zecile de mii de consilieri juridici din institutii si organizatii care vor trebui rapid sa se adapteze.
Nu vorbesc nici de faptul ca daca acum, cu o legislatie cunoscuta de zeci de ani, avem practica judiciara neunitara, e de la sine inteles ca in lipsa manualelor si a unor exemple practice (fie ele si din alte tari, daca tot am imprumutat institutii din coduri straine), e de asteptat ca in primul an cazurile similare ce vor fi solutionate de acelasi magistrat sa cunoasca diferentieri, daramite cele instrumentate de diferiti magistrati ...Un exemplu concret este recenta Legea 202/2010 a micii reforme
in care la cele 16 pagini ale sale a continut numeroase chestiuni discutabile si a impartit in doua instantele din Romania in privinta aplicarii unei singure dispozitii legale - cea privind calea de atac in penal impotriva hotararilor date pentru cauzele inregistrate inainte de intrarea in vigoare a legii dar solutionate dupa aceasta.
Ci vorbesc de necesitatea optimizarii activitatii din instante si parchete, ceea ce presupune cel putin o adaptare a schemelor de personal (care sunt aceleasi din anul 1993, desi pe atunci volumul de munca era mai putin de jumatate fata de acum) cu valul de dosare care va veni peste ele. Daca Ministerul Justitiei va finaliza studiile de impact undeva in toamna acestui an si ele vor concluziona ca necesarul de magistrati si grefieri este altul decat cel actual, imi este greu sa cred ca intr-o luna, sau cel mult in sase luni, aceste lucruri se pot rezolva. Sa nu uitam ca judecatorii sunt inamovibili si daca studiile vor spune ca trebuie facuta o redimensionare a schemelor de personal pe orizontala si/sau pe verticala, singurele solutii sunt pe de o parte marirea schemelor de personal la instatele unde acest lucru e posibil (si apoi recrutare pe locurile vacante) si organizarea de concursuri de promovare (pentru crearea de locuri vacante, dar sa tinem cont ca nimeni nu poate fi fortat sa mearga la promovare). Apoi va fi facuta recrutarea pe noile posturi astfel create, dar daca se mentine optiunea cum ca INM trebuie sa fie furnizorul principal de resurse umane pentru magistrati, atunci trebuie sa se tina cont ca in fiecare an avem maxim 100 absolventi judecatori si tot atatia procurori. Iar daca am nevoie de 500 locuri noi in sistem si nu se mai pensioneaza nimeni si nu isi da demisia nimeni, tot avem nevoie de 5 ani sa umplem locurile vacante. In plus, sa nu uitam ca toate acestea necesita finantare: pentru posturile de magistrati, pentru posturile de grefieri care trebuie echilibrate cu cel al magistratilor pe care ii deservesc, pentru infrastructura ce trebuie asociata noului personal, pentru formarea acestuia s.a.m.d. - iar finantarea nu se face decat prin legea bugetului de stat, care pe anul acesta este exclus sa mai fie modificat pentru noi, iar pentru anul viitor va fi prea tarziu sa fie avute in vedere propunerile din studiile de impact. Asadar, inainte de finalul lui 2012 nu vad lucrurile deloc bine.
Sa nu uitam ca in Romania politicienii refuza sa desfiinteze instantele mici doar pe motiv ca aceasta le aduce cateva voturi in campanie - iar anul viitor sunt alegeri; iar instantele de 3-4 oameni nu prea au cum sa functioneze sub efectul noului cod de procedura penala - si asa principiul specializarii e doar un deziderat, caci din cauza personalului insuficient azi intalnesti situatii cand toti magistratii dintr-o instanta sunt in acelasi timp si civilisti, si specializati pe familie si minori, si specializati pe fond funciar. Sa nu uitam ca politicienii au refuzat sa semneze Pactul pentru Justitie dupa ce magistratii le-au demonstrat ca justitia ajunsese in pragul falimentului in 2009. Dar ce vorbesc eu?! Sa nu uitam ca, in pofida dispozitiilor legale, Parlamentul nu primeste CSM, nici in acest an, la dezbaterea raportului pe starea justitiei desi justitia este un domeniu social la care toate institutiile cu atributii trebuie implicate. Asa ca faptul ca de cateva luni se incearca a se obtine un act normativ care sa permita INM organizarea unui al doilea concurs de admitere in acest an sau ca de 6 luni se asteapta numirea reprezentantilor societatii civile in CSM nu mai mira pe nimeni.
Si mai vorbesc de lipsa de prezentare catre public a noilor institutii si proceduri din aceste noi coduri. Populatia va fi surprinsa sa afle ca instantele carora trebuie sa li se adreseze sunt altele, ca au de indeplinit anumite proceduri prealabile de care nu stiau, ca exista noi institutii de valorificare a drepturilor sau, din contra, au fost eliminate unele drepturi procesuale. Este inadmisibil ca timp de doi ani de la publicare nimeni sa nu aiba in vedere ca destinatarul noilor norme trebuie sa fie omul simplu si ca acesta trebuie sa fie in mod adecvat informat cu privire la drepturile si obligatiile sale, care sunt diferite cel putin de cele din ultima jumatate de secol. Or, noi nu avem in instante si parchete nici macar brosuri care sa prezinte intr-o forma sumara drepturile de baza la intrare in institutie, ce sa mai vorbim de prezentat noile institutii...
Un alt experiment judiciar nefericit, caruia de data asta nu ii vor cadea victime numai magistratii, ci si justitiabilii. Daca mica reforma a provocat mari probleme, marea reforma s-ar putea sa provoace dificultati greu de depasit.