**Pe data de 5 aprilie 2016 ministrul educaţiei a anunţat noul plan-cadru pentru gimnaziu care se va aplica începând cu anul şcolar 2017-2018. Pentru prima dată, în mod formal, va fi studiată în România educaţia juridică, care va face parte din disciplina Educaţie Socială. Este un succes deosebit, venit în urma unor proiecte desfăşurate ani de-a rândul de magistraţi, avocaţi şi ONG-uri.**
Am participat la dezbaterea organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic din data de 24 martie, argumentând necesitatea introducerii educaţiei juridice în şcoli. Am arătat cu acea ocazie că magistraţii sunt implicaţi într-un program pilot (desfăşurat în baza unui Protocol de implementare e educaţiei juridice în învăţământul preuniversitar încheiat în oct. 2013 între Ministerul Educaţiei, Ministerul Justiţiei, CSM şi Ministerul Public), dar că astfel de lecţii ar trebui desfăşurate chiar de la nivelul gimnaziului şi că nu e neaparat să fie o disciplină distinctă, ci că ar putea fi un modul în cadrul unei alte discipline (VIDEO, minutele 2:35:00-2:48:55). Ei bine, recent, această idee, susţinută şi de Consiliul Naţional al Elevilor, a fost preluată de Ministerul Educaţiei.
Astfel, de la anul va apărea o nouă disciplină, numită Educaţie socială, care se va studia săptămânal câte o oră şi va face parte din trunchiul comun de materii din gimnaziu. În cadrul disciplinei vor fi studiate: la clasa a V-a Gândire critică și drepturile copilului, la clasa a VI-a Educație interculturală, la clasa a VII-a Educație pentru cetățenie democratică și la clasa a VIII-a Educație economico-financiară.
Potrivit documentelor progromatice, materia studiată în clasa a V-a va cuprinde elemente de drepturi şi responsabilităţi, iar cea studiată în clasa a VII-a va cuprinde în mod expres educaţie juridică. Nădăjduiesc că broşura "Unde-i lege nu-i tocmeală" la alcătuirea căreia am contribuit şi ghidul meu „Educaţie juridică pentru liceeni. Ghid despre drepturi şi justiţie” vor fi folosite pentru alcătuirea materialelor didactice necesare.
Din acest moment, trecem într-o nouă etapă a predării educaţiei juridice în şcoli: de la educaţia non-formală făcută pe bază de voluntariat până acum, la cea formală. Dar, întrucât deocamdată doar curriculumul pentru gimnaziu a fost dezbătut, vom continua proiectul de educaţie juridică într-un mod non-formal la licee, ca şi până acum. De asemenea, până se dă startul la noua materie, magistraţii, avocaţii şi studenţii la drept pregătiţi în cadrul proiectului EDUIURIS desfăşurat de asociaţia VeDemJust îşi vor continua întâlnirile cu elevii.
Pentru mine, implicat fiind în astfel de proiecte de educaţie juridică încă din anul 2002, şi în calitate de membru în comisia naţională de coordonare a activităţilor de aplicare a Protocolului mai sus menţionat, este un vis care devine realitate.