book\_page.gifDe cativa ani buni autoritatile din Romania se chinuie sa redacteze 4 proiecte de noi coduri (penal, procedura penala, civil, procedura civila). In urma cu 12 ani eram student si tim minte perfect cum profesorul de civil ne spunea ca exista un proiect de cod civil in lucru, dar era cam al 8-lea din cate isi aducea el aminte, si niciunul nu se finalizase. De asemenea, povestea cu Codul penal, noul Cod Penal si Supernoul Cod penal e de acum cunoscuta.
Iata ca se pare ca mergem totusi spre sfarsite: sub ministrul Macovei s-au alcatuit mai multe comisii, cam nepublice initial: cea de CPCiv apare de abia la sfarsitul lucrarilor aici, cea de CPP apare pe surse aici. Ulterior, sub Chiuariu aceasta comisie este modificata. Din comisia de C.Civil a facut parte, pana la un moment dat, insusi Catalin Predoiu. Aceste comisii au lucrat si sub ministrul Chiuariu si au finalizat lucrarile sub Predoiu. Acesta le-a postat pe siteul just.ro si apoi le-a inaintat Guvernului la sfarsitul anului trecut care le-a trimis Parlamantului ca si proiecte de lege.
Acum, ministrul Predoiu a anuntat ca retrage codurile in Guvern, urmand ca acesta sa isi asume raspunderea in fata Parlamentului. Personal, adesi as pune sub semnul intrebarii modalitatea in care au fost trimise rapid in Parlament pe final de mandat (desigur, ministrului nu ii trecea prin cap ca tot el va detine aceasta functie dupa alegeri), sunt de acord cu masura luata:
1. din punct de vedere politic lucrurile nu se vad bine: atributiile de legiferare sunt ale Parlamentului, or acum se ajunge ca Guvernul sa promoveze legi atat de importante, precum codurile – insa train in Romania, si cum s-a ajuns ca Parlamentul sa rezolve dosarele de mare coruptie, magistratii sa isi stabileasca salariile in lipsa unui act normatie coerent si complet, nu mi se pare nimic nelalocul sau ca Guvernul sa legifereze. Mai mult, daca aceasta operatiune va avea girul Parlamentului, chiar nu vad und ear fi problema. Desigur, opozitia se va opune. E si firesc. Daca aceasta reactie va fi insa cu buna-credinta, putinii parlamentari care se pricep la drept vor putea fi invitati la dezbaterile care vor urma pana la asumarea raspunderii.
2. din punct de vedere tehnic e un castig: Codurile nu sunt ale ministrului, ci sunt rodul unor comisii alcatuite din specialisti. Daca el ear fi supuse dezbaterilor parlamentare, pe langa faptul ca acestea ar dura cativa ani, ar fi pur si simplu masacrate: sa nu uitam ca in Parlament majoritatea nu se pricepe la drept, si mai ales sa nu uitam prezenta unor avocati care, aflati in conflict de interese cat timp legea nu interzice cumulul calitatii de parlamentar cu cea de avocat activ, vor fi tentati sa acorde drepturi disproportionate anumitor participanti procesuali. Asa ca cel mai bine e ca ele sa capete o forma finala cat timp sunt la Minsiterul Justitiei: nimic nu impiedica specialistii care au lucrat pe coduri sa organizeze intalniri cu ong-istii, magistratii si parlamentarii in care sa le explice filosofia noilor coduri, intre timp se verifica si amendamentele primate din tara. Si astfel timpul pentru intrate a in vigoare a noilor acte normative va fi mult mai scurt, undeva la 6 luni-1 an de la publicare, timp care va fi folosit pentru trainingul magistratilor in raport de noile reglementari.