]Azi semnalez o initiativa laudabila a Ministerului Justitiei.
Astfel, in urma cu un an am noul-cpen-pedepse-mici-pt-coruptievehement, impreuna cu ONG-urile specializate, impotriva intentiei de reducere a pedepselor pentru infractiunile de coruptie, in proiectul noului Cod Penal. Petru o veritabila politica de prevenire a coruptiei in Romania - tara care anual ocupa in Uniunea Europeana locul 1-2 la perceptia cu privire la raspandirea coruptiei - propuneam atunci ridicarea limitei minime a pedepselor legale pentru infractiunile de coruptie precum si eliminarea posibilitatii de suspendare conditionata a executarii pedepsei in caz de condamnare a coruptilor.
Ulterior, in coruptia-judiciara-carte-gratuita privind coruptia judiciara aparuta la sfarsitul anului trecut, am formulat mai multe propuneri de politici publice pentru sanctionarea adecvata a coruptiei (p.168-177): redactarea unui ghid pentru aplicara pedepselor, ridicarea minimului special al pedepsei inchisorii, eliminarea posibilitatilor de aplicare a unor pedepse alternative inchisorii, aplicarea obligatorie a pedepselor complimentare prev. de art. 64 C.pen. fara conditiona minimului de 2 ani inchisoare aplicata, confiscarea unei sume reprezentand de 2-3 ori valoarea sumei ce a costituit obiectul infractiunii de coruptie, introducerea reglementarilor cu privire la confiscarea extinsa din Decizia-cadru 2005/212/JAI a Consiliului UE, excluderea de la beneficiul liberarii conditionate, majorarea termenului de reabilitare, imposibilitatea angajarii ulterioare in aceeasi functie sau alta din acelasi sistem, pierderea pensiei de serviciu.
Iata ca dupa aparitia a inca doua rapoarte critice ale Comisiei Europene (cu privire la aplicarea unor pedepse de catre instantele de judecata considerate ca insuficient de descurajatoare) Ministerul Justitiei vine pe 20.04.2010 cu urmatoarea propunere in proiectul de lege privind accelerarea judecatilor:
3. La articolul 81, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou, alin.(21), cu urmatorul cuprins: „(21) Nu se poate dispune suspendarea conditionata a executarii pedepsei aplicate pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni de coruptie: luarea de mita, primirea de foloase necuvenite si traficul de influenta.”
4. La articolul 86, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou, alin.(21), cu urmatorul cuprins: „(21) Nu se poate dispune suspendarea sub supraveghere a executarii pedepsei aplicate pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni de coruptie: luarea de mita, primirea de foloase necuvenite si traficul de influenta.”
5. La articolul 867, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou, alin.(21), cu urmatorul cuprins: „(21) Nu se poate dispune executarea la locul de munca a pedepsei aplicate pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni de coruptie: luarea de mita, primirea de foloase necuvenite si traficul de influenta.”
Sa vedem in ce masura aceste propuneri vor reprezenta si punctul de vedere al legiuitorului. Aceasta va face diferenta intre intentiile demagogice si reala vointa de combatere a coruptiei.