VedemJust - invata legea

Consiliul de Integritate

Publicat pe data de 14.08.2007

ani[] In asteptarea numirii de catre CNI a conducerii ANI (apropo, inscrierile sunt pana pe 21 august 2007), nu sunt dumirit de statutul celor care ocupa un loc in CNI. Dilema a plecat de la declaratia senatorului Antonie Iorgovan in timpul procedurii de desemnare a membrilor CNI, cum ca magistratii candidati ar fi incompatibili. Ca urmare, trei judecatori candidati au fost inlaturati din cursa. Ei bine, art 34 din Legea nr. 144 din 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI) da dreptul magistratilor sa aiba un reprezentant in Consiliul National de Integritate (CNI), fie din partea asociatiilor de magistrati, fie din partea societatii civile (teoretic, e posibil insa si ca un partid politic sa desemneze un magistrat ca reprezentant al sau in CNI). E adevarat ca art. 125 alin 3 din Constitutia prevede: Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din învatamântul superior. Trec peste faptul ca sunt secretari de stat si directori de directii care ocupa functii in diverse ministere si in CSM (functii publice - deci incompatibile, dupa distinsul domn senator, cu cea de magistrat). Trec si peste faptul ca insasi functia de presedinte de instanta, intr-o atare interpretare, ar fi incompatibila cu functia de magistrat. Ma intreb doar de ce senatorii nu au folosit aceeasi unitate de masura pentru toti candidatii. Asfel, sunt persoane care acum se afla in CNI, ca titulari sau ca supleanti, si care fac parte din doua categorii cu probleme: consilieri juridici asimilati magistratilor, respectiv functionari publici si membri in administratia publica locala. a. Cat priveste categoria asimilatilor, acestia au acelasi statut cu magistratii (reglementat in Legea nr.303 din 2004), doar ca nu efectueaza acte procesuale specifice activitatii in instante si in parchete. Ii regasim in diverse institutii, unde desfasoara activitati pus si simplu administrative, dar care se bucura de aceleasi drepturi in special salariale cu ale magistratilor, si sunt supusi acelorasi interdictii si incompatibilitati. Prin urmare, daca senatorii au respins candidatii care erau magistrati, ar fi trebuie pentru aceleasi ratiuni sa respinga si candidatii asimilati magistratilor. b. In privinta categoriei de functionari publici si membri in autoritatea publica locala, Legea nr 188 din1999 si art. 94 din Legea 161 din 2003 prevede aceeasi incompatibilitate cu o alta functie publica sau privata. Intocmai ca la magistrati, la care incompatibilitatea era prevazuta si in Constitutie. Prin urmare, mergand pe logica senatorului Iorgovan, si acestia trebuiau eliminati din cursa. Ce se poate face? Pai, Legea ANI nr. 144 din 21 mai 2007 s-a publicat in 25 mai. Guvernul a propus modificarea dupa nici o saptamana si astfel apare OUG nr. 49 din 30 mai 2007 publicata in 1 iunie. Interviurile pentru ocuparea locurilor in CNI si declaratia senatorului Iorgovan analizata mai sus au avut loc in 25 iunie. Teoretic, o lamurire a situatiei (eliminarea textelor neconstitutionale sau lamurirea statutului membrilor CNI) ar fi putut fi facuta prin modificarea legii 144, respectiv in momentul adoptarii proiectului de lege pentru aprobarea OUG 49. Insa, desi s-a sesizat, chipurile, o neconstitutionalitate, a doua zi, pe 26 iunie, este votat in Camera Deputatilor proiectul de lege privind aprobarea OUG 49, fara ca nimeni sa aduca vreun amendament pentru lamurirea celor de mai sus. In prezent, proiectul legii de aprobare se afla in lucru la comisiile Senatului. Sa speram ca senatorii vor fi atenti la ce se dezbate si vor folosi aceeasi unitate de masuta pentru membrii CNI. Pana una-alta, pe data de 11 iulie am adresat o cerere de informatii publice CNI pentru a-mi raspunde ce functii si locuri de munca aveau membrii sai la data numirii de catre Senat si ce functii au in prezent, daca au intervenit schimbari. Evident, nu am primit raspuns, desi termenul legal prevazut de Legea 544 din 2001 a cam trecut. In caz ca banuielile de mai sus se adeveresc, intreaga activitate a CNI de pana acum este lovita de nulitate absoluta.