VedemJust - invata legea

Decizia CC: legala, dar gresita

Publicat pe data de 02.02.2008

Se intampla ca pentru aceeasi fapta un magistrat sa dea o pedeapsa de 10 ani inchisoare, iar un altul 1 an inchisoare. Amandoi au dat o solutie legala daca pedeapsa e, de ex, de 1-15 ani. Si totusi..

Reglementari

1. Constitutia prevede ca judecatorii CC sunt numiti de Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei (art. 149 alin.3), deci de oameni politici.

2. Legea permite judecatorilor CC sa dea solutii chiar daca ii vizeaza pe ei personal: daca judecatorii nu se abtin ei insisi in caz de incompatibilitate, se prevede exppres ca recuzarea nu se poate aplica (art.55).

3. Legea (art 29 alin 3) permite CC sa isi schimbe jurisprudenta: cu alte cuvinte, daca intr-o sesizare de saptamana trecuta CC a spus ca nu e nimic neconstitutional cu legea x, saptamana asta poate reveni intr-o alta cauza in care se invoca acelasi lucru, si sa declare legea x neconstitutionala.

4. Legea prevede ca in caz de admitere a exceptiei, CC se va pronunta si asupra constitutionalitatii altor prevederi din actul atacat, de care, în mod necesar şi evident, nu pot fi disociate prevederile menţionate în sesizare (art. 31 alin 2).

5. Legea prevede ca redactarea hotararilor se face in cel mult 30 zile de la pronuntare (art 60). Constitutia prevede ca deciziile CC produc efecte pentru viitor (art 147 alin 4).

6. Tot Constitutia prevede ca dispozitiile declarate neconstitutionale sunt suspendate, iar in 45 Parlamentul sau Guvernul trebuie sa faca indreptarile necesare, in caz contrar acele norme incetandu-si aplicabilitatea (art. 147 alin.1).

7. Legea prevede ca deciziile CC de constatare a neconstitutionalitatii sunt definitive (art 31 alin 1), deci nu pot fi atacate . Asadar, ce spune curtea e sfant. Nici macar CEDO nu mai poate face nimic.

Asa s-a intamplat in cazul legii CNSAS:

1. Judecatorii numiti politic au solutionat aceasta cauza unui om politic si au dat o decizie cu impact in special asupra altor oameni politici care vor fi inalbiti.

2. Mai mult, chiar judecatorii CC au fost supusi verificarii de catre CNSAS: unii au fost gasiti initial colaboratori, altii probabil urmau - insa nici unul nu s-a abtinut, iar decizia de joi a fost luata in unanimitate; prin decizia data , vor fi inalbiti si alti judecatori (unul chiar din CSM) si procurori.

3. Legea 187/1999 a mai fost atacata de 7 ori pana acum (deciziile [162](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 613_2004.doc>), [443](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 378_2005.doc>) si [465](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 429_2005.doc>) din 2005, decizia [793](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 1025_2006.doc>) din 2006, deciziile [218](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 2363_2006.doc>), [320](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 2164_2006.doc>), [550](<http://www.ccr.ro/CCRDocFiles/Dosar 145_2007.doc>) din 2007) si nu au fost invocate de Avocatul Poporului sau constatate de CC probleme; acum au aparut, insa.

4. CC a fost sesizata pentru neconstitutionalitatea a 7 articole din Legea 187/1999, dar decizia 51/2008 priveste intreaga lege; nu se motiveaza aceasta extindere.

5. Pronuntarea s-a facut pe 31 ian, iar motivarea a fost trimisa a doua zi la M.Of. Cum sa poti critica cand oamenii au muncit cu asa spor? Numai Chiuariu mai trimitea Ordonante noaptea la M.Of.

6. OZN-u sa se faca guvernantii si parlamentarii, si tot nu vor redacta o noua lege in 45 zile. Mai ales ca s-ar putea acum sa constate ca de fapt nu avem nevoie de CNSAS.

7. De la publicare incolo, CNSAS nu mai va fmai putea functiona daca legea declarata neconstitutionala nu se schimba: nici Consiliul, nici Colegiul, nici aparatul tehnic. Nimeni.

Motivarea deciziei 51/2008

In esenta, CC spune ca atributiile Consiliului si Colegiului CNSAS sunt de natura jurisdictionala, pentru ca e o procedura care contine audiere, adminstrare de probe, pronuntarea unei hotarari in urma votului, procedura de atac - prin urmare CNSAS este o jurisdictie. Exista doua tipuri de jurisdictii: adminsitrative, care sunt facultative - dar CNSAS nu este pentru ca e organism independent iar procedura este obligatorie; si instantele de judecata, insa anumite proceduri la CNSAS nu respecta regulile impartialitatii (cel ce judeca detine si arhiva, face si verificarile) si echitatii (nu se permite avocat, dezbaterile nu sunt publice), care sunt specifice instantelor conform art. 6 CEDO, iar pe de alta parte Constitutia interzice infiintarea instantelor extraordinare.

Curtea nu motiveaza deloc de ce a dispus cu privire la intraga lege si nu doar cu privire la articolele invocate in actul de sesizare, limitandu-se la afirmatia generala - legala, de altfel - ca dispozitiile analizate sunt inseparabile de intregul sistem normativ al legii.

Efectele deciziei CC

De notat mai intai ipocrizia clasei politice: parlamentarii, multi dintre ei neavand habar de drept sau de tehnica legislativa, voteaza in corpore legi ca mai apoi, avocatii parlamentari sa invoce neconstitutionalitatea lor (vezi si episodul cu decizia PNA), practic invocandu-si propria incompetenta; la fel, Consiliul Legislativ nu a observat nimic pana acum.

In logica CC, si alte institutii/autoritati urmeaza a fi desfiintate, caci sunt croite pe acelasi rationament ca si CNSAS: ANI, CNVM, CNCD, CNA, poate chiar si Colegiul Medicilor si orice alt organism care da sanctiuni dar nu este nici jurisdictie adminstrativa, nici instanta de judecata si este gandit ca un organism independent.

Acest dezastru legislativ va afecta inca doua institutii de drept: insasi CC si CSM.

- stabilirea abaterilor disciplinare ale judecătorilor, a sancţiunilor şi a modului de aplicare a acestora este de competenţa exclusivă a plenului Curţii Constituţionale (art 65 Legea CC, art 38 si urm din Regulamentul CC): atat timp cat CC este independenta, si nu este instanta de judecata in materie disciplinara, Plenul CC nu va putea sanctiona vreun judecator sau vreo persoana din aparatul CC;

- sectia CSM sanctioneaza magistratii; judecata se face pe baza unei actiuni disciplinare exercitata de o comisie de disciplina din care fac parte un membru CSM si doi inspectori; aceasta are la baza verificari prealabile efectuate de Inspectia Judiciara (art.44 si urmat din Legea nr. 317/2004): folosindu-se decizia 51/2008 care impune o separare intre cei ce detin actele, fac ancheta si judeca, este evident ca sanctionarea magistratilor dupa mecanismul aratat este neconstitutionala. Asadar, nici un magistrat, membru CSM, sau persoana din aparatul tehnic al CSM nu va mai putea fi sanctionata daca legea nu se schimba.

Ce e de facut?

Evident, trebuie modificata Constitutia. Apoi noi legi. Si pregatirea adecvata a legislativului, ca de tras la raspundere pentru legile informe si anticonstitutionale nu poate fi vorba in Romania. Si din cand in cand, niste catarati in functii inalte ar rebui sa isi dea demisia, nu de onoare ca nu prea exista, ci de saturare: oare nu ii doare coloana cat stau agatati de scaunele alea?

Alte opinii: Ziua, Cotidianul, Gardianul