In perioada 1996-2000 sefii erau pusi de ministru. Unii din judecatori au fost dusi luni bune in strainatate sa vada organizarea justitiei de acolo, dupa care au fost pusi sefi de curti de apel si apoi bagati in CSM; sefii tribunalelor erau pusi la propunerea sefilor de curti. Tot atunci a fost inventat SIPA, prin reformarea unui serviciu mai vechi ce ar fi trebuit sa se ocupe numai de penitenciare.
In perioada 2001-2003, au fost inlocuiti aproape toti sefii curtilor de apel. De asemenea din cei 41 sefi de tribunale un nr de 38 au fost schimbati. Pt fiecare se cereau informatii de la SIPA - acest serviciu secret devenise instrumentul de urcare sau coborare a magistratilor in cariera. Aveam un CSM, dar acesta decidea numirea in functie a sefilor numai la propunerea ministrului. Acolo unde era o singura propunere, nu era nimic de facut. Ministrul conducea CSM. Membrii CSM se ridicau in picioare cand vorbeau cu el. In 2003 au fost redactate proiectele celor trei legi care nu erau decat o recosmetizare a Legii 92/92 si 56/93.
In 2004 a venit un alt ministru care, sub presiunea ong-urilor reunite in AJER, a terminat legile din pachetul de justitie. Numirea sefilor era acum in atributul exclusiv al CSM, insa in urma unui interviu. Subiectivismul politic era astfel transmis la un organism suspicionat de politizare. Mandatul unui sef era de 5 ani.
In 2005 s-au modificat legile in sensul ca numirea sefilor urma sa se faca in urma unui concurs, cu mandat pe 3 ani. SIPA a fost reorganizata in 2005 ca DGPA si din nou se ocupa doar de penitenciare. Iar in 2006 si DGPA e desfiintat. CSM incepea sa isi joace rolul in organizarea prin INM a acestor concursuri care, pt prima data in istoria justitiei romane, trebuia sa puna criterii meritocratice in evolutia carierei noastre. Va reamintiti contestatiile care au tot fost la aceste concursuri, culminand cu banuielile de fraudare majora la concursul de procurori din 2007 pt care nici acum nu avem un rezultat.
Mai vreau sa sublinez un lucru: ultimii sefi pusi printr-o alta modalitate decat concursul sunt cei numiti de CSM prin interviu pana in iunie 2005. Acestia au prins un mandat de 5 ani, pe fosta lege. Prin urmare, putem spune ca in iunie 2010 vom avea numai sefi numiti prin concurs in Romania. Posibil insa si ca unii sa mai capete o delegatie de 6 luni de la CSM, astfel ca la sfarsitul lui 2010 se va termina si cu vechea etapa
.
Din 2011 vom avea un nou CSM cu oameni alesi in urma unor amble dezbateri. Si toti sefii numiti numai in urma unui concurs. Prin urmare, vom putea vorbi de un nou tip de management in justitie, bazat pe competenta si planificare.