VedemJust - invata legea

O noua lege de salarizare

Publicat pe data de 12.01.2008

E plin de actiuni salariale promovate in justitie chiar de cei din sistemul juridic, dar in special de magistrati. Zilele astea am semnat o actiune in care cerem sa fim platiti la fel ca procurorii de tribunal care lucreaza in DIICOT si DNA. Pai daca eu, judecator la tribunal, sunt egal in grad cu procurorul de la parchetul tribunalului, dar prin lege acesta din urma este platit ca un procuror de la parchetul general, tare imi pare ca si eu as avea dreptul sa fiu platit ca un procuror de generala. Asa ca, nu conteaza ca legea spune altceva, ci conteaza cum vad eu lucrurile dpdv al disciminarii.

De fapt, substanta acestor demersuri e alta: nu vrem sa fie diferente salariale intre magistrati - baza de calcul a indemnizatiei magistratilor trebuie sa fie egala. E nevoie de o noua abordare din acest punct de vedere. Si atunci spun urmatoarele:

1. Justitia se realizeaza prin instantele judecatoresti. Instantele se compun din judecatori, toti cu aceleasi studii. Fiecare are aceleasi atributii: de a face dreptate, justitie, de a exercita puterea judecatoreasca.

2. Intre judecatori nu exista ierarhie (nu discut aici functiile administrative – presedinte, vice etc), ci doar intre instante: faptul ca exista instante superioare nu inseamna insa ca judecatorii care activeaza la instantele superioare ar fi mai buni. Teoretic, judecatorii sunt la fel de bine pregatiti. Nu exista judecatori care ar fi mai judecatori ca altii. Un argument in plus sunt promovarile pe loc: daca un judecator de la Judecatorie are grad de tribunal (in urma promovarii pe loc), el primeste salariu de tribunal, ca si cum ar lucra la tribunal, desi cazuistica sa este tot de judecatorie.

3. Experienta isi spune cuvantul, adevarat. De aceea, diferentierea salariala intre judecatori trebuie sa se faca doar in functie de vechime, fidelitate, dar nu in functie de cum e situat mai sus pe calea ierarhica a instantelor. Astfel, judecatorii trebuie sa aiba toti aceeasi indemnizatie de baza, iar sumele finale sa difere in functie de vechimea in munca, vechimea in specialitate, functia de conducere detinuta, titlul de doctor.

4. Importanta muncii nu poate fi dedusa din faptul ca instantele superioare solutioneaza altfel de cauze. Asta pentru ca:

- in apel si recurs nu se solutioneaza cauze mai complexe, ci sunt aceleasi cauze intr-o alta etapa de judecata; in prima instanta da, la instatele superioare sunt cauze mai importante ca miza, dar nu neaparat mai complexe: adica, cu ce ar fi mai diferita o pedeapsa cu inchisoarea de 3 ani pt viol data de Tribunal in comparatie cu 3 ani inchisoare pt talharie data de Judecatorie?

- peste 80% din hotararile primei instante raman irevocabile, deci la instantele inferioare se lucreaza mult si bine;

- nr cauzelor descresc pe masura ce nivelul ierarhic al instantelor creste;

- in apel si recurs sunt 2 sau 3 creiere, ceea ce inseamna ca doar completul, nu neaparat fiecare dintre membrii sai, depaseste in inteligenta instanta inferioara. Sa fim realisti: la fond e adevarata munca, acolo se stabileste starea de fapt, se vad la fata justitiabilii si martorii, acolo se gaseste legea aplicabila, acolo e adevarata logica pusa la bataie!

.

- o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva la Judecatorie are aceasi autoritate ca si o hotarare ramasa definitiva la curtea suprema.

5. Sunt tzari in care judecatorii sunt platiti la fel. Cand termina scola de magistratura, intra in sistem acolo unde sunt locuri libere: mai sus sau mai jos pe scara instantelor, ei fiind la fel de bine pregatiti. Mai mult, se propune in alte tari ca judecatorii pe rand sa functioneze prin rotatie la instante diferite: sa faca si apeluri si recursuri, sa revina apoi la fond si tot asa – astfel se asigura pregatirea profesionala de calitate, cei de la fond inteleg cum gandeste o instanta de atac, si se sparg acele inevitabile filiere stabilite in timp intre magistrati sau intre magistrati si justitiabili/avocati care ar dauna impartialitatii.

Avantajele salarizarii egale a judecatorilor:

- judecatorii vor fi in egala masura apreciati; nu se va mai face aple de dragul apelului, sa se ajunga la un judecator mai cu experienta sau mai destept;

- nu va mai fi fuga dupa promovari, care nu vor mai fi necesare: la o instanta superioara o sa ajunga cel care vrea sau este desemnat. Promovarea la o instata superioara tine de atributii diferite, ceea ce nu implica in mod necesar salarizare diferita;

- dispare prostia asta cu grade (de tribunal, de curte) pe care le-ar detine unii judecatori, de care legislatia nici nu pomeneste macar.