]Asociatia Societatea pentru Justitie (SoJust) afirma ca este necesara pastrarea Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) instituit asupra Romaniei de catre Comisia Europeana, obiectivele reformei din justitie nefiind inca atinse.
Membrii SoJust au participat in ultimele doua saptamani la mai multe intalniri organizate la Bruxelles si la Bucuresti cu reprezentanti ai Comisiei Europene, interesati de mersul justitiei in vederea a ceea ce ar trebui sa fie ultima evaluare a Romaniei din cadrul MCV. In cadrul acestora, SoJust a sustinut urmatoarele:
1. Recentul proiect de Strategie de dezvoltare a justitiei ca serviciu public propus de Ministerul Justitiei este un exercitiu de imagine din dorinta de a avea un punct indeplinit inainte de finalizarea acestei misiuni de evaluare. Un astfel de proiect ar putea avea finalitate doar daca ar reprezenta o punere in aplicare a Pactului dintre cele trei puteri propus inca din cursul anului trecut de catre magistrati dar neacceptat inca de politicieni: numai vointa comuna dintre legislativ, executiv si judiciar pot sta la baza unei strategii care sa oblige decidentii politici, oricare ar fi acestia in cursul anilor urmatori, in a lua masurile ce se impun fara a atinge independenta justitiei. De asemenea, mai multe prevederi ale sale nu sunt conforme cu Constitutia Romaniei. In fine, este de neacceptat absenta unui plan de actiune in care sa se stabileasca termenele de realizare a obiectivelor, modalitatea de finantare a fiecaruia si responsabilii de realizare.
2. Proiectul de lege privind accelerarea desfasurarii proceselor propus de asemenea recent de catre Ministerul Justitiei omite un aspect extrem de esential: unificarea practicii judiciare. Astfel, SoJust considera necesar preluarea din proiectele de coduri de procedura a mecanismului de intrebare preliminara prin care in situatia unor hotarari contradictorii in spete similare sau dificultati in interpretarea dispozitiilor legale, instanta de recurs sa aiba competenta de a lamuri aceste aspecte. De asemenea, ca instrument de maxima transparenta, SoJust solicita continuarea proiectului JURINDEX - de publicare pe internet, in mod gratuit, a tuturor hotararilor judecatoresti pronuntate in Romania. Dincolo de acestea, grabirea lucrarilor comisiilor parlamentare in care se dezbat noile coduri de procedura ramane un deziderat important.
3. Urmare a deciziei Curtii Constitutionale cu privire la Legea ANI, statul roman este in momentul de fata vitregit de un mecanism eficace de control al averilor, incompatibilitatilor si conflictelor de interese. SoJust reaminteste ca infiintarea ANI a fost o conditie de aderare la UE, in acest moment Romania incalcandu-si un angajament de o maxima importanta pentru integritatea din sistemul public. In acelasi context, al luptei impotriva coruptiei, SoJust mai atrage atentia asupra lipsei in Romania a expertilor audio-video, precum si existenta monopolului de stat in domeniul expertizelor criminalistice, prin tolerarea acestei politici de catre Ministerul Justitiei. Or, SoJust atentioneaza ca in momentul de fata este impiedicata efectuarea in mod independent a expertizelor necesare verificarii corectitudinii tehnice pentru inregistrarile audio si video care de regula constituie probe esentiale in acest tip de dosare.
4. SoJust militeaza pentru o justitie sociala. Or, educatia juridica si executarea hotararilor judecatoresti raman in continuare capitole vulnerabile in tara noastra. Din contra, acestea trebuie sa devina prioritati ale agendei sociale.
Cu toate ca in raportul intermediar in aceasta primvara insasi Comisia Europeana solicita un acord intre puteri cu privire la viitorul justitiei si luptei anticoruptie din Romania, SoJust afirma in mod categoric ca nu exista vointa politica in acest sens, ceea ce pune in pericol grav existent statului de drept si democratia si asa fragila in Romania. In acest context, pastrarea MCV pare singura solutie rationala pentru ca decidenti interni sa continue in mod acceptabil eforturile de modernizare a justitiei.
Cristi Danilet - presedinte SoJust