**]**Am facut un vin-codurile-ce-facem-apel ieri vizavi de iminenta intrare in vigoare a noilor coduri. Am primit mai multe e-mailuri de la persoane care şi-au manifestat intenţia de a sprijini un proiect. Iata mai jos o propunere pe care o lansez public. Cei care au cunoştinţe de project management, sunt invitaţi să îl îmbunătăţească. Voi propune CSM ca săptămâna viitoare să organizăm o primă întâlnire cu doritorii de a se implica efectiv în direcţionarea acestuia. Pentru contribuţii, vă aştept mesajele la cristi.danilet@csm1909.ro.
1. Justificare:Se pare ca Noul Cod civil va intra în vigoare în 1 oct. 2011. Ce facem pana atunci si ce facem dupa momentul intrarii in vigoare?
Eu propun institutionalizarea formelor de pregătire, sub coordonarea CSM, pt a mari forta argumentelor si a asigura implementarea corecta sub aspectul jurisprudentei viitoare in toata tara. Dacă de la bun început noul cod civil se va aplica corect, se va crea rapid o jurisprudenţă unitara. Aceasta pentru că este evident că primele hotărâri pronunţate de instanţe vor circula rapid printre judecători şi avocaţi pentru a fi luate ca exemplu.
2. Ce avem nevoie pt jurisprudenţă corectă: - actul normativ în formă finală (pentru ca magistraţii să-l cunoască) - formare rapidă şi temeinică (pentru ca magistraţii să-l aplice). 3. Ce propun să facem pt aceasta:a. Alcătuirea unui Grup de lucru interinstituţional pentru implementarea NCC care să coordoneze etapa de pregătire şi aplicare a noului cod. Practic Grupul va trebui să asigure legătura dintre instituţiile cu atribuţii în această privinţă şi să faciliteze luarea unor decizii la nivelul fiecăreia dintre acestea. Din grup ar trebui să facă parte personal din: - CSM: membri CSM, Direcţia Legislaţie, Biroul formare - INM: un director, şef Departament formare - UNBR prin INPPA - MJ: un secretar de stat, Direcţia legislaţie - reprezentanţi din echipa Ţucă, Zbârcea s.a. care se ocupă de studiile de impact. - asociaţiile profesionale ale magistraţilor - ONG-urile specializate în formare. b. Publicarea NCC şi facilitat cunoaşterea acestuia- trebuie finalizata legea de punere în aplicare a NCC până la vacanţă - trebuie republicat NCC cu modificările aduse prin legea de punere în aplicare - trebuie editată şi publicată ediţia oficială a NCC şi asigurată distribuirea gratuită a câte unui exemplar fiecărui judecător (ideal tuturor; obligatoriu civiliştilor).
c. E-learning: Trebuie alcătuirea un site pentru NCC care să cuprindă toate informaţiile, de la cele privind componenta comisiei care a lucrat pentru conceperea lui, până la explicaţii teoretice şi jurisprudenţa privind NCC. Practic este vorba de a întocmi un cod civil comentat şi adnotat, disponibil gratuit online:
- site-ul e indicat să fie ataşat site-ului INM, care se ocupă de formarea magistraţilor;
- trebuie să cuprindă o evidenţă a articolelor din NCC în corespondenţă cu vechea reglementare, pentru a se identifica cu exactitate noile reglementări astfel ca formarea să se axeze cu prioritate pe acestea;
- trebuie cointeresaţi practicienii, doctrinarii şi formatorii pentru a comenta noile instituţii prin articole/referate publicate pe site; lucrările trebuie cenzurate de un colectiv ştiinţific care poate fi acelaşi cu Grupul de lucru interinstituţional;
- trebuie văzut în ce măsură membrii comisiilor care au lucratla NCCşi legea de punere în aplicare au obligaţia contractuală sau pot fi stimulaţi/interesaţi pentru a comenta online noile instituţii;
- pentru instituţiile preluate din legislaţia altor state, trebuie identificată, solicitată şi preluată doctrina şi practica consacrată a statelor respective pe acele reglementări
- în timp, fiecărui articol din NCC trebuie ataşată practica relevantă: pentru instituţiile vechi trebuie identificate soluţiile de practică judiciară nediscutabile (din practica deja publicată), iar acolo unde sunt soluţii divergente colectivul ştiinţific trebuie să decidă (ceea ce va ajuta la unificarea practicii, care de multe ori provine din necunoaşterea unor hotărâri de referinţă); pentru instituţiile noi, pe măsură ce instanţele vor soluţiona litigii, hotărârile relevante trebuie rapid preluate şi publicate pe site, pentru a servi ca model (ceea ce va ajuta la crearea unei jurisprudenţe unitare).
d. Recrutare şi formarea- recrutarea noilor magistraţi în anul 2011: trebuie analizat dacă recrutarea trebuie să ţină seama de NCC, adică dacă în bibliografia concursurilor pentru admitereala INM, dar şi pentru capacitate, poate fi prevăzut NCC şi nu vechea reglementare
- orice întâlnire, conferinţă, eveniment pe NCC (dar nu numai) trebuie transmisă online, înregistrată şi publică pe site-ul specializat
- formarea descentralizată trebuie să capete proporţii uriaşe. Trebuie să privească pregătire comună pentru judecători, procurori, avocaţii, consilierii juridici şi mediatorii.
e. Informarea publicului
- broşuri tipărite pentru justiţiabili
- dezvoltarea unei secţiuni cu emisiuni TV disponibile online
- alcătuirea de formulare pentru cereri de chemare în judecată disponibile online şi la instanţe.
4. În concluzie:E vorba de un proiect conceput dincolo orgolii şi afaceri, unde instrumentul online de tip e-learning este principala componentă. El va fi util nu numai magistraţilor, ci şi avocaţilor şi studenţilor. Acesta va asigura formarea profesioniştilor în drept, dar şi unificarea practicii judiciare (pentru instituţiile vechi) şi crearea unei noi practici judiciare dar unitare (pentru instituţiile noi).
Proiectul desfăşurat pentru NCC va putea fi astfel pilot pentru următoarele noi coduri.