UPDATE, 07.02.2017: MJ a retras acest proiect de lege - vezi comunicat.
Guvernul încearcă iar modificarea codurilor, de această dată prin lege. Doar că...modificările reiau prevederile controversate din OUG de marți noapte la care însuși Guvernul a renunțat duminică. În mod curios, deși ieri Ministerul Justiției a trimis pe fax și azi prin curier documentul la CSM pentru avizare (număr de înregistrare 2/20578/05.02.20177), după cum reiese și din comunicatul oficial al CSM, azi informează că nu ar intenționa modificări la coduri, după ce ieri seară Guvernul a anunțat că nu își asumă acum accest proiect de lege.
Guvernul ne-a argumentat că este o urgență în a modifica codurile marți noapte pentru a le pune în acord cu unele decizii ale CCR. Așa a apărut OUG 13/2017. Citind-o, am ordonanta-de-marti-noapte-pe-intelesul-tuturorcă modificările propuse exced cerințelor CCR. Mai mult, nu se justifica urgența din moment de OUG prevedea un termen de 10 zile pentru aplicarea celor mai importante prevederi ale sale. Urmare a reacției magistraților și a societății civile, Guvernul a adoptat duminică 7869 care a abrogat ordonanța de marți.
Tot duminică, Guvernul a decis să preia modificările din OUG 13/2017 într-un proiectcpsicpp-proiectnou.pdf. Iată mai jos modificările propuse în acest nou document:
- se extinde nepedepsirea favorizării făptuitorului la afini - la fel ca în OUG 13, nu a cerut CCR această modificare;
- se extinde nepedepsirea celor care favorizează făptuitorii prin emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative - la fel ca în OUG 13, nu a cerut CCR;
- abuzul în serviciu - se preia cerința din decizia CCR 405/2016 cu privire la încălcarea atribuțiilor de serviciu doar dacă sunt prevăzute în lege, OG sau OUG; se renunță la pragul de 200.000 lei pentru prejudiciu, prevăzut de OUG 13. Dar din nou se extind modificările la ceea ce nu a cerut CCR, reluându-se prevederi identice din OUG 13: se reduce pedeapsa de la 2-7 ani închisoare la 6 luni-3 ani sau amendă și se elimină obligativitatea pentru judecător de a interzice celui condamnat să nu mai exercite funcția pentru 1-5 ani; se reduce drastic pedeapsa pentru abuz în serviciu prin discriminare, de la 2-7 ani la o lună-un an sau amendă; nu vor mai fi pedepsiți cei care comit fapta de abuz în serviciu, inclusiv prin discriminare, prin emiterea, aprobarea sau adoptarea actelor normative.
- neglijența în serviciu nu va mai fi infracțiune - la fel ca în OUG 13, nu a cerut CCR;
- conflict de interese - arată la fel ca în OUG 13; CCR a cerut în decizia 603/2015 lămurirea sintagmei „raporturi comerciale”. Dar în loc de aceasta, sintagma se elimină cu totul; la fel, se elimină încă două ipoteze când se comite infracțiunea de conflict de interese și pe care CCR nu le-a analizat (raporturi de muncă, donații și cadouri);
- pentru șoferii băuți - la fel ca în OUG 13, modificarea e impusă de dec.CCR 732/2014;
- rezolvarea acțiunii civile în caz de prescripție - la fel ca în OUG 13, modificare impusă de decizia 586/2016 ( dar care în mod straniu nu apare în7869);
- prelungire control judiciar - sunt modificări impuse de dec. 614/2016;
- denunțul se va introduce în termen de 6 luni de la data săvârșirii faptei - la fel ca în OUG 13, dar nu a cerut CCR această modificare; tot nu se prevede o sancțiune a nerespectării acestui termen. În mod ciudat, pentru 5 zile această dispoziție introdusă prin OUG 13 a fost în vigoare, prin OUG 14 s-a renunțat la ea, dar văd că iar se dorește a fi introdusă.
Documentul a fost întocmit ieri la Ministerul Justiției. A fost primit azi de către CSM și a fost trimis la instanțe și parchete pentru a exprima un punct de vedere până la 10 februarie. El poate fi accesat aici: proiectcpsicpp-proiectnou.pdf
URMATOR :