VedemJust - invata legea

Proiect de exceptie la Trib.Vrancea

Publicat pe data de 22.05.2008

tribunal201_rs.jpg] Cred ca un management eficient al unei instante trebuie sa depaseasca nivelul aruncarii responsabilitatii pe umerii MJ ca nu acorda fondurile necesare sau pe umerii CSM ca nu aloca resursele umane suficiente. De regula, presedintii instantelor invoca neputinta in a depasi aceste doua obstacole si se multumesc sa se acopera cu hartii de solicitare catre aceste doua institutii. Si, astfel, problemele sunte aceleasi an de an: dosarele sunt mai multe, judecatorii insuficienti ca numar, legile in dinamica, bolile profesionale tot mai prezente.

Care ar fi solutia? Cu riscul de a parea, asa cum mi se mai arunca cateodata, *populist* (un termen care nici macar nu realizez daca are conotatie negativa), cred ca solutia reala e una singura: autonomizarea instantelor judecatoresti. Acest concept va reliefa intocmai principiul independentei justitiei, insa pe plan administrativ. El inseamna ca orice decizie de politici publice nationale (de la legislatie la rationalizarea instantelor) se va lua la nivel central, iar restul vor apartine administratiilor instantelor. Astfel, in momentul in care se vor aloca resursele financiare, managerii instantelor vor decide singuri modul in care sunt cheltuite pentru eficientizarea justitiei, fara insa a li se impune acest lucru: eu vor decide cat staff tehnic vor angaja pe acel an, ce bunuri se vor achizitiona etc, fara nicio implicatie de la centru. Aceasta e adevarata provocare a sistemului de instante - deconcentrarea. Si astfel se va putea impregna sistemului ceea ce asteptam cu totii - responsabilitate.

In acest context, vreau sa semnalez o realizare deosebita a unui presedinte de instanta, judecatorul Adi Neacsu de la Tribunalul Vrancea, membru SoJust. Fara a mai astepta licitatiile de la MJ sau indicatiile de la CSM, impreuna cu informaticienii locali a lansat un site cu privire la activitatea instantei sale, ca parte a unui proiect mai larg, *Proceduri electronice interactive*. Iata de ce este deosebit:

- pentru justitiabili: cei interesati pot afla orice despre asistenta juridica (de la costul unui proces pana la angajarea unui avocat), isi pot calcula singuri taxa de timbru, pot afla cum pot obtine legalizarea si investirea cu formula executorie a hotararilor. De asemenea, ei regasesc informatii despre dosarele aflate pe rol. Spre deosebire de informatiile aflate pe portalul instantelor, ceea ce se regaseste pe site-ul Tribunalului Vrancea este mult mai complet: astfel, sunt date despre circuitul dosarului (se poate afla in orice moment unde se afla un dosar) care se actualizeaza de doua ori pe zi, iar in curand - in premiera in Romania - vor fi publicate lista cu judecatorii ce compun completele de judecata si lista de permanenta a judecatorilor. Cine intra pentru prima data in aceasta instanta, are inclusiv un ghid de orientare spatial, care cuprinde si regulile de conduita ale justitiabililor, la care se va adauga si regulile de conduita ale personalului.

- pentru avocati: pentru prima data in Romania, avocatii primesc un cont si o parola si pot avea acces la dosarul lor cu toate datele din ECRIS, pe care le are la dispozitie si judecatorul (acces la numele partilor, judecatorilor si grefierului, la evidenta tuturor actelor primite lau dosar sau plecate de la instanta, la incheierile de sedinta in intregime, la hotararile judecatoresti in intregime). Mai mult, avocatii au posibilitatea de a expedia online documente catre instanta, pentru un anumit dosar, care sunt apoi preluate fizic de serviciul arhiva si depuse la dosar. Iar din aceasta iarna vor avea dosar la intreg dosarul instantei, care va fi scanat.

- pentru public: cei care vor sa se angajeze in cadrul tribunalului, gasesc informatii despre posturile vacante; cei care vor sa faca analize sociologice, au ca punct de plecare date statistice minimale. Cei care vor sa obtina apostila pe acte emise de autoritati straine au informatiile necesare. Ar fi indicat sa se publice si minime date profesionale ale judecatorilor si restului personalului (studii efectuate, vechime, locuri de munca, specializare).

- pentru presa: exista o sectiune distinca pentru comunicate, iar ultimele stiri sunt publicate chiar pe prima pagina.

Totul este interactiv. Totul la un simplu click. Totul este practic.

Felicitari echipei care lucreaza - INDEPENDENT! - la proiect.