În M.Of. nr. 118/04.02.2021 s-a publicat motivarea deciziei nr. 21/2020 a ICCJ-CDCD penal cu privire la competenţa DGA de a efectua acte de urmărire penală delegate de procuror şi pentru persoane care nu sunt angajate ale Ministerului de Interne.Astfel, curtea supremă arată că procurorul este cel care efectuează urmărirea penală în mod exclusiv în anumite cazuri, cum ar fi cele de corupţie. Codul de procedură penală îi permite să delege efectuarea unor acte de urmărire către poliţia judiciară. În practică, se apelează chiar la lucrătorii de poliţie judiciară din cadrul DGA - Direcţia Generală Anticorupţie, din structura Ministerului de Interne. Unii avocaţi au contestat actele făcute de DGA în unele dosare de corupţie, pe motiv că această structură ar putea poate face acte de cercetare penală doar pentru personalul din cadrul MAI, nu pentru personal din afara acestuia, potrivit OUG nr. 120/2005. CCR le dă dreptate prin decizia 674/2016 când e vorba de acte de cercetare penală. Dar, când e vorba de acte de urmărire penală proprie a procurorului şi unele acte sunt delegate poliţiei judiciare, inclusiv din cadrul DGA, iată că ICCJ spune că e posibil şi pentru personalul din afara MAI, căci atunci când se analizează competenţa de urmărire penală pentru cauze cu urmărire proprie, ceea ce interesează este strict competenţa procurorului, nu a organului de cercetare penală.
DGA poate fi organ de urmărire penală delegat și în afara MAI
Publicat pe data de 04.02.2021